Поради педагогам при організації навчально – виховного процесу для учнів 1 класу
У початковий період навчання дитини у першому класі важливе значення має успішність адаптаційного періоду.
Створення сприятливого середовища для адаптації дитини до систематичного шкільного навчання забезпечуватиме їй подальший благополучний розвиток, успішне навчання та виховання. Вимоги щодо забезпечення належних умов для навчання і виховання учнів, в т.ч. 1 класу, в загальноосвітніх навчальних закладах встановлено Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01).
Для учнів 1 класу особлива увага має приділятися:
- організації гарячого харчування;
- облаштуванню кімнат для відпочинку (сну);
- приміщень для організації рухливих ігор, щонайменше одного на паралель класів;
- обладнанню відокремлених туалетів (вбиралень);
- обладнання відокремлених гардеробів з обов’язковим виділенням секцій для кожного класу тощо.
Відповідно до Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01) для першокласників, які відвідують групи продовженого дня, необхідно організувати щоденний 1,5-годинний денний відпочинок (сон), а також не менше, ніж 1,5-годинну прогулянку на свіжому повітрі.
Збереження та зміцнення фізичного здоров’я учнів, їх моральне та громадянське виховання – ці складові постійно мають бути у центрі уваги кожного вчителя. З цією метою важливо організувати активну співпрацю вчителя з батьками або особами, які їх замінюють, з медичними працівниками загальноосвітнього навчального закладу, шкільним психологом, з вчителями – предметниками, вихователем групи продовженого дня. Результатами такої співпраці є:
- краще вивчення індивідуальних можливостей та стану здоров’я кожного першокласника;
- здійснення особистісно-зорієнтованого навчання та виховання;
- впровадження здоров’язбережувальних технологій навчально-виховного процесу;
- спільна підготовка і проведення батьківських зборів;
- бесіди з батьками на психолого-педагогічну тематику тощо.
Відповідно до Закону України “Про загальну середню освіту” навчально-виховний процес у 1 класах здійснюється за груповою (класно-урочною) та індивідуальною формою навчання.
Створення сприятливих умов для безболісної адаптації дітей до систематичного шкільного навчання, зняття статичного напруження першокласників при одночасному виконанні навчальних програм з усіх предметів забезпечується при складанні розкладу уроків. Необхідно враховувати оптимальне співвідношення навчального навантаження протягом дня, тижня з урахуванням психофізіологічних та фізичних можливостей першокласників.
Доцільно чергувати протягом дня навчальні
предмети природничо-математичного і гуманітарного циклів з уроками
фізичної культури, основ здоров’я, музичного та образотворчого
мистецтва, трудового навчання.
Навчальні предмети, що вимагають
значного розумового напруження – мови, математику – доцільно ставити у
розкладі другими і третіми уроками. Навчальні предмети, пов’язані з
активною руховою діяльністю, а також предмети “Основи здоров’я”, “Я і
Україна” (ознайомлення з навколишнім), музичне мистецтво, образотворче
мистецтво, трудове навчання можна проводити на четвертих уроках.
Середу або четвер рекомендується планувати у розкладі як розвантажувальний день. У цей день можна проводити уроки з предметів оздоровчо-фізкультурного та мистецького спрямування.
З метою уникнення перевантаження впродовж вересня – жовтня на четвертих уроках доцільно використовувати інші форми організації навчального процесу. Протягом цього часу учитель може планувати проведення окремих навчальних занять у формі уроків-екскурсій, уроків-імпровізацій, уроків-ігор, уроків-театралізацій тощо.
В адаптаційний період навчання першокласників виявляється специфіка організації уроків з окремих предметів.
Уроки фізичної культури протягом перших двох місяців спрямовані в першу чергу на розвиток і удосконалення рухів дітей і, по можливості, проводяться на свіжому повітрі.
Уроки з основ здоров’я рекомендується проводити, активно поєднуючи навчально-пізнавальну і оздоровчо-рухову діяльність першокласників. Ігри та ігрові ситуації мають бути невід’ємною частиною як уроків з фізичної культури, так і уроків з основ здоров’я.
Вивчення окремих тем з математики у цей період може проходити не лише у класі, але і в добре обладнаній ігровій кімнаті, на уроках-іграх, поза межами класу, школи. Щотижня один урок математики доцільно проводити на повітрі.
Так, при вивченні ознак предметів (порівняння предметів за кольором, розміром, формою) доцільним буде проведення екскурсій по школі, шкільному подвір’ю, на спортивний майданчик з включенням тематичних ігор, екскурсії у кабінет математики. Екскурсії в парк, вулицями міста, на пришкільну ділянку, рухливі ігри з різними завданнями допоможуть першокласникам у засвоєнні просторових уявлень, взаємного розміщення предметів. При вивченні матеріалу з порівняння груп предметів за їх кількістю, а також з лічби предметів доцільними будуть екскурсії в парк, у магазин.
Адаптаційний період співпадає зі сприятливими погодними умовами для проведення екскурсій та цільових прогулянок, у ході яких відбувається безпосереднє знайомство дітей з навколишнім світом. Тим самим забезпечується накопичення чуттєвого досвіду, реальних яскравих вражень, важливих для успішного пізнання навколишнього світу, у тому числі, соціального оточення дитини. Доцільно екскурсії і тематичні прогулянки цілеспрямовано проводити у системі уроків ознайомлення дітей з навколишнім світом.
У зв’язку з тим, що основою
вивчення музичного мистецтва учнями є найпростіші музичні жанри – пісня,
танець, марш, їх інтонаційно-образні особливості, навчальна діяльність
першокласників на уроках музики може включати в себе яскраво виражені
ігрові елементи (пластичне інтонування, музично-ритмічні рухи, вільне
диригування, гру на елементарних музичних інструментах, інсценування та
розігрування окремих музичних творів, пісень тощо. Це дозволить вчителю
зробити уроки музики захоплюючими, цікавими, насиченими різноманітними
формами діяльності учнів, допоможе усунути рухову пасивність і
перевантаження дітей.
У період адаптації першокласників до
систематичного шкільного навчання уроки образотворчого мистецтва
відіграють особливу роль. Художня діяльність супроводжує всю
життєдіяльність дитини. Дитина не стільки створює малюнок, скільки
передає свій стан. Її художня діяльність передбачає творче
співробітництво, довірливість стосунків між учителем і учнем. Тому сама
атмосфера і цілі художніх занять передбачають окремі ігрові форми
спілкування.
Художні заняття у цей період можуть мати різні форми: прогулянки та екскурсії в парк чи в ліс з метою розвитку навичок сприймання, естетичного милування і спостережливості, а також збору природних матеріалів для наступних уроків з образотворчого мистецтва; екскурсії в майстерню народних умільців рідного краю, в художньо-краєзнавчий музей чи в музей народного декоративно-прикладного мистецтва; ігри.
Основне спрямування роботи на перших уроках трудового навчання включає в себе розширення сенсорного досвіду дітей, розвиток моторики рук, формування пізнавальних процесів (сприймання, уваги, пам’яті, мислення та ін.), координація рухів, формування початкових прийомів роботи з ручними інструментами тощо.
Частину уроків трудового навчання пропонується проводити у формі екскурсій та ігор. Екскурсія може включати ігри-змагання на розвиток окоміру, почуття кольору, форми. Уроки на свіжому повітрі можуть включати ігри та конкурси, пов’язані зі збиранням природного матеріалу. Можна провести уроки – конкурси чи театралізовані уроки з використанням виготовлених матеріалів.
Законом України “Про загальну середню освіту” визначено тривалість уроків для учнів 1 класу. Вона становить 35 хвилин.
Тривалість перерв між уроками для учнів 1 класу має бути не меншою 15-и хвилин, великої перерви після другого уроку – не менше 30-и хвилин, або двох малих перерв по 20 хвилин після другого і третього уроків. На великих перервах організовується харчування, активний відпочинок учнів.
Згідно з вимогами Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДсанПіН 5.2008–0)1 на п’ятнадцятій хвилині кожного з уроків проводиться фізкультхвилинка, що включає динамічні, дихальні вправи, вправи для збереження зору, пальчикова гімнастика тощо.
Учитель повинен весь час стимулювати учнів у дотриманні правильної статури під час виконання письмових робіт за партою.
Прийоми та методи роботи з дітьми мають забезпечувати різноманітну активну практичну діяльність кожного учня. Ігрова діяльність має бути домінуючою під час навчання дитини у 1 класі.
Домашні завдання учням першого класу не задаються. Навчальні досягнення учнів 1 класу оцінюються вербально.
Під впливом різноманітних чинників шкільного життя позитивні уявлення про себе, сформовані у дитини в дошкільному віці, у першому класі піддаються серйозним випробуванням. Навчання пов’язане не лише з успіхами, а частіше з помилками, невдачами. Першокласник прагне утвердити себе в новій ролі, шукає опори у ставленні вчителів до себе, бажаючи, щоб дорослі помічали його позитивні якості. Тому оцінка здатна викликати в учня цілу гаму гострих переживань. Радість і задоволення досягненнями в навчанні створюють позитивний емоційний фон стосунків з учителем та однокласниками, покращують рівень засвоєння знань. Почуття гіркоти, невдоволення невдачами можуть спричинити зниження самооцінки, зневіру, конфлікт з оточенням.
Важливо на уроках створювати
такі умови, коли б невдоволеність від невдачі спонукатиме дитину шукати
кращі способи навчальної діяльності. Педагогічна оцінка має бути
тактовною; не акцентованою на невдачах дитини, а здатною створювати
сприятливий емоційний фон для подолання труднощів. Важливо навчити учня
сприймати оцінку як показник рівня знань і вмінь, а також розуміти, що
оцінюються його конкретні дії.
Важливе завдання виховання
першокласників – цілеспрямоване формування самооцінки. За сприятливих
умов навчання і виховання у дітей починає формуватися правильна
самооцінка, яка стосується особистісних якостей, досягнень і
можливостей. Створюючи такі умови, слід враховувати індивідуальні
особливості кожного учня, і, перш за все, виділяючи ознаки, які
свідчать про тенденції формування у них самооцінки.
Для дітей
з заниженою самооцінкою, сором’язливих, пасивних дуже важливими і
значимими є оцінки, які дає учитель. Похвала, заохочення допомагають
зняти негативний вплив невпевненості в собі, в той час як осудження –
посилює його. Такій дитині важливо дати можливість реально добиватися
хороших результатів у роботі, а потім допомогти правильно їх оцінити і
в коректній формі привернути увагу однокласників.
Діти с виявленою
завищеною самооцінкою зазвичай є схильними до демонстративності та
домінування. По відношенню до них доречною є тактика стриманості,
висловлена незначними знаками уваги. Якщо немає можливості уникнути
зауваження, то його слід висловити діловим тоном, не показуючи якихось
емоцій.
Важливо помітити той момент, коли дитина в
основному виправила свою помилку, щоб поставити її в однакові умови з
іншими учнями.
В усіх випадках не слід протиставляти дітей один
одному. Можна порівнювати лише певні досягнення учня. Стимулюючий
характер носить порівняння роботи (відповіді, поведінки тощо) з тим, як
працювала дитина раніше, проте не вдаватися до порівняння успіхів чи
невдач окремих учнів.
Водночас доцільно вчити дітей здійснювати не
лише самооцінку, а й взаємо оцінку, колективну оцінку. Це активізує
навчальну роботу, допомагає формуванню в школяра зацікавленого ставлення
до критики, висловленої на його адресу, зміцнює почуття своєї
значущості в колективі, сприяє усвідомленню турботи про нього товаришів.
Вміло користуючись в роботі з першокласниками педагогічною оцінкою, вчитель закладає основи для формування в них умінь об’єктивно оцінювати хід і результати своєї діяльності, стимулює розвиток навчальних мотивів, створює атмосферу доброзичливих взаємин у класі, що необхідно для підтримування в учнів почуття власної гідності, доброти і чуйності, бажання працювати разом з однокласникам