У День безпечного інтернету гімназисти обговорювали ризики сучасного інформаційного простору
Згідно Плану виховної роботи на 2 семестр 2022-2023 навчального року в Запорізькій гімназії №19 здійснено колективна творча справа (КТС), в рамках якої 7 лютого у 5-9 класах були проведені виховні години «Безпечний Інтернет для користувачів підліткового віку».
Саме в цей день вже 20 років поспіль під гаслом “Разом для найкращого Інтернету” у світі відзначається День безпечного Інтернету (Safer Internet Day).
Виховний центр освітнього закладу підготував відомості та посилання про здійснені активності.
Учні 5-А класу з зацікавленістю доєдналися до цього заходу.
«Зараз, мабуть, важко уявити, як можна обійтися без доступу до Інтернет-мережі: це і навчання, і відпочинок, і спілкування, і розваги, і розвиток, – розповідає класний керівник 5-А Тетяна Давиденко. – Але він може нести і великі загрози, тому учні на класній годині розбиралися з правилами користування Інтернетом».
Діти дізналися, що таке Інтернет, хто його винахідник, коли з’явився перший веб-сайт, соціальні мережі, познайомилися з правилами нетікету, сформулювали та обговорили правила розумного користувача Інтернету:
1. Я буду поводитись в Інтернеті чемно і не ображати інших.
2. Я буду залишати негарні веб-сайти.
3. Я буду зберігати свій пароль в таємниці.
4. Я буду розповідати своїм батькам про проблеми й користуватися їхньою підтримкою.
5. Я буду шукати цікаві веб-сайти й ділитися посиланнями зі своїми друзями.
6. Я знаю, що можна бути легко обманутим і не буду повідомляти реальні імена, адреси й номери телефонів.
Школярі відпрацювали практичні ситуації, з якими можуть стикнутися в Інтернет- павутинні та перевірили свої знання через вікторину.
Учні шостих класів гімназії мають можливість більш детально знайомитися з поняттями, які стосуються безпеки в інтернеті. Адже вони в цьому навчальному році вивчають факультативний курс «Основи медіаграмотності», та саме зараз проходять розділ «Критичне мислення у формуванні медіаграмотності», в рамках якого розглядаються теми: Критичне ставлення до інформації. Факт і судження. Достовірність та надійність інформації, її перевірка. Маніпуляції і фейки.
Важливість вивчення цього розділу коментує вчитель основ медіаграмотності Андрій Єлькін:
– Завдання цих уроків – навчити учнів розпізнавати у медіа-повідомленнях наявні факти, судження та аргументи, обґрунтовувати достовірність, повноту інформації, оцінювати надійність різних джерел інформації, піддавати сумнівові інформацію з медіатексту на підставі розрізнення фактів та суджень про факти.
За словами Андрія Єлькіна, вже у шостому класі учні повинні вміти пояснювати вплив джерел інформації на формування поглядів, наводити аргументи щодо надійності джерел і достовірності інформації в медіатекстах, використовувати запропоновані ресурси для перевірки сумнівної інформації.
Щоб здобувачі освіти критично оцінювали інформацію, на уроках вони працюють з різними джерелами, формулюючи запитання щодо достовірності інформації з різних джерел та застосовуючи за допомогою вчителя критерії визначення якості інформації.
Фрагмент уроку основ медіаграмотності 6-Б класу у День безпечного інтернету можна подивитися у відеоролику:
У випускному 9-А класі відбулась тематична година «Безпечний інтернет – кожного дня!»
Які цілі були досягнуті під час заходу, про це повідомила класний керівник Надія Мандзій:
– Поглиблення та закріплення розуміння учнями небезпек, що чекають на кожного, хто мандрує мережею Інтернет; формування вмінь можливими способами забезпечити безпечну роботу; формувати вміння аналізувати інформацію, помічати закономірності та, використовуючи різні засоби захисту, забезпечити безпечну роботу з комп’ютером, та мережею Інтернет. Розвиток уважності, критичності до Інтернет-ресурсів, спостережливості, пам’яті.
У 6-Б класі відбулась виховна година «Безпека дітей в інтернеті».
Класний керівник Тетяна Харенко розповіла своїм вихованцям про переваги нових технологій, зосередила увагу на особливостях нової інформаційної епохи:
– Сьогодні ми не уявляємо свого життя без комп’ютера й інтернету, – розпочала захід Тетяна Іванівна. – Звісно, адже так багато можливостей дають нам ці винаходи людства. Це і спілкування на відстані, ігри, фільми, та й домашні завдання виконати допомагає інтернет. Зараз мова не про те, щоб списувати з ГДЗ, а про те, що інтернет дає можливості легко і швидко знайти інформацію, побувати на віртуальній екскурсії в будь-якому куточку планети. Одним словом, без інтернету уявити своє життя вже не можемо.
Андрій Корнієнко, учень 6-Б класу, звернув увагу на те, що у зв’язку із ситуацією, яка склалася в нашій країні, саме інтернет дає можливість вчитися онлайн.
Але, на жаль, інтернет може приносити не тільки користь, а й шкоду.
Саме про безпеку в інтернеті більш за все говорили 7 лютого шестикласники на виховній годині. Діти мали можливість ознайомитись з відео, в якому давалися поради безпечної роботи в інтернеті. Самі наводили приклади користі і шкоди інтернету.
Катя Шестакова назвала негативні сторони інтернету: небезпека ігрової залежності, небезпека віртуального спілкування (приниження), сюрпризи при безпосередній зустрічі віч-на-віч, віруси, неправдива інформація.
– Ми прийшли до висновку, що інтернетом слід користуватися в міру і працювати чи розважатися на перевірених сайтах, а щоб не потрапити під вплив кібергрумінгу, тролінгу, секстингу, постійно спілкуватися зі старшими, – коментує проведений захід Тетяна Харенко. – Саме близькі дорослі можуть дати справді слушну пораду, щоб уберегтися від небезпеки, – зауважила вона.
Наталя Сарнацька провела в своєму 7-А класі онлайн-бесіду «Виживання в інтернеті», під час спілкування дітям задавалися питання стосовно тих чи інших життєвих ситуацій, які можуть трапитись онлайн, а вони повинні були дати відповідь проте, як вони би повели себе в цих ситуаціях. Але найбільше їм сподобалась анімована Історія “GLUED” (“Приклеєний”). Деякі учні сказали, що впізнали себе та розуміють, що це залежність, якої треба позбавлятись.
Учні активно обговорювали ці питання:
“Користуючись інтернетом, треба пам’ятати про своє приватне життя” – Борисенко Володимир.
“Якщо сидиш постійно у інтернеті, забуваєш, де реальність” – Охотін Іван
Безпечне та надійне використання технологій – обов’язкова умова успішного навчання та життя. Школа відіграє важливу роль у формуванні в учасників освітнього процесу навичок цифрової безпеки та запобіганні сексуальному насильству, – вважає класний керівник 7-Б класу Ірина Старова.
У цьому класі до Дня безпечного Інтернету 07.02.2023р. провели інформаційний захід «Не ведись – прояви свою стійкість в Інтернеті».
Головною метою заходу стало формування навичок розуміння дитиною небезпеки та знання того, як треба реагувати на шкідливий контент та небезпечні пропозиції. Оскільки дівчата частіше схильні перейматися оцінкою власної зовнішності у підлітковому віці та полюбляють спілкування у соціальних мережах, то до відвертої розмови було запрошено саме їх.
Діти розбиралися у небезпеках розміщення особистої інформації в мережі та надсиланні фото та відео матеріалів навіть добре знайомим людям, не кажучи вже про незнайомців. Під час інформаційного заходу дівчата дізналися, що при виявленні в Інтернеті зображення насильства по відношенню до дитини, важливо відправити посилання на матеріал на портал IWF (https://report.iwf.org.uk/en) для видалення контенту.
Також було відпрацьовано алгоритм дій, якщо дитина все ж таки зіткнулася із секстінгом.
Більш детальна інформація про цей захід у новині нашого сайту:
Виховна година «Інтернет в нашому житті» відбулась у 8-А класі.
Цю подію коментує класний керівник Тетяна Колошина:
«Щодня ми користуємось інтернетом. Працюючи та розважаючись, на роботі та вдома, у транспорті та на вулиці можна зустріти людей, які занурились в екран свого пристрою. Однак все може змінитись за якусь мить, якщо бути неуважним та непідготовленим до різних ситуацій. Цього року це свято пройде під гаслом «Досліджуймо цифровий світ разом… безпечно». Головний лейтмотив свята – зв’язок між поколіннями. Молодь, яка добре обізнана з технікою, навчатиме старше покоління практикам використання новітніх технологій; у свою чергу, старше покоління ділитиметься зі своїми нащадками життєвим досвідом із безпечного користування Інтернетом. Але в наш час з інтернетом вже всі * на ти *,тому лише працюємо та дискутуємо».
Для мотивації учнівської діяльності на цьому уроці використовували вправу «Асоціації», дивилися презентацію та мультфільм, який показав вплив інтеренету на нашу свідомість та життя.
На питання: ваше відношення до інтернету, чи безпечний він в наші дні, що робити якщо ви попали в халепу в інтернеті Аліна Сахнова дала цікаві та розумні відповіді:
1. Я вважаю, що інтернет надає багато можливостей, в інтернеті можна вивчати мови, дізнаватись цікаву інформацію.
2.Якщо ви потрапили в халепу, спитайте поради в людини, яка знається на цьому.
3. Перевіряти інформацію, яку ви надаєте сайту. Не довіряти сайтам, які просять паролі акаунтів, від банківських карток, паспортні дані. Не вірити кожному повідомленню на зразок родич за ґратами, ви виграли автомобіль, ваша картка заблокована. Перевіряти чи не є сайт фейковим, тобто двійником.
У 5-Б класі з’ясовували “Що таке інформаційна безпека”. Саме таку назву мала класна година.
За словами класного керівника Олени Маямсіної, під час години «розглядалися дуже важливі питання пов’язані з користуванням інтернетом. Розглядалися питання-наскільки це безпечно у нашому сучасному світі. Як правильно захистити себе від зловмисників, як це може нашкодити іншим людям. Під час проведення виховної години були розкриті основні види небезпек. Що може трапитися та які це може мати наслідки».
– Хлопці та дівчата нашого класу взяли активну участь у розмові – наводили приклади та ділилися своїми враженнями. Виховна година пройшла дуже активно – діти запам’ятали важливі правила, які їм знадобляться у майбутньому, – поділилася враженнями Олена Миколаївна.
Під час виховної години учні 5-Б активно висловлювались:
Рибчинський Давид: «Треба уникати випадкових знайомих в інтернеті».
Борисенко Андрій: «Дуже важливо робити частіше перезавантаження свого комп’ютера».
Остроконь Дар’я: «Не можна розповідати про себе стороннім людям».
«Вчіться користуватись Інтернетом із розумом», – це основний меседж, який проговорюємо кожен день, і особливу увагу приділяємо у День безпечного Інтернету, який відзначаємо в цьому році 7 лютого, – розповідає класний керівник 8-В класу Валентина Єременко.
Учні 8-В класу під час бесіди «Безпека в Інтернеті – просто” обговорили питання пов’язані з безпечним користуванням Інтернетом, а також самостійно переглянули корисні відеоролики та пам’ятки.
«На даний час Інтернет переповнений відео – та фотоматеріалами сумнівного характеру. Ні для кого не секрет, що там безкоштовно можна знайти інформацію будь-якого змісту, навіть інструкцію з виготовлення вибухівки – це так зручно все під рукою. Але завжди перевіряю ресурс і у випадку сумніву не заходжу на сайт, щоб не підхватити вірус, – поділився своєю думкою учень 8-в класу.
“Мені за останній час трохи набридло сидіти біля гаджету, я зрозуміла, що хочу живого спілкування”, – додала учениця цього класу.
Нагадуємо, День безпечного Інтернету (SID/ДБІ) запровадили мережі Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування безпечного та позитивного використання цифрових технологій, особливо, дітьми й молоддю. Центр кращого Інтернету представляє Національний комітет Дня безпечного Інтернету в Україні.
Цей день проводиться з метою залучити до дій кожного та кожну, хто відіграє свою роль у створенні кращого Інтернету для всіх, зокрема, наймолодших користувачів. Більш того, це запрошення для всіх до поважливого онлайнового спілкування задля забезпечення найкращого цифрового досвіду.
“День безпечного Інтернету надає унікальну можливість для проведення заходів з безпеки онлайн разом зі всім світом: як у закладі освіти, бібліотеці, громадській організації, так й в органах влади, бізнесових організаціях.
Для організації роботи в цьому напрямку можна використовувати Навчально-методичні ресурси
· Навчально-методичний посібник “Онлайк”
Джерело: https://www.osce.org/files/f/documents/0/f/483533.pdf
У посібнику містяться детально розроблені вправи й інформаційні матеріали для висвітлення теми безпечної поведінки в інтернеті у професійній діяльності з дітьми, молоддю та професійними спільнотами. Посібник також містить теоретичний матеріал про безпечну поведінку в інтернеті, опис занять і тренінгових вправ з розвитку компетентностей безпечної поведінки в інтернеті:
· «Повага до прав людини онлайн»;
· «Участь онлайн»;
· «Збереження здоров’я під час роботи з цифровими пристроями»;
· «Звернення по допомогу та захист».
Використовувати вправи можна окремо чи адаптувати їх відповідно до потреб цільової аудиторії – дітей, молоді, батьків та/чи осіб, що їх замінюють, освітянської й бібліотечної спільнот, працівників і працівниць молодіжної, соціальної, правоохоронної сфер.
· Навчально-методичний посібник «Обачність. Пильність. Захист. Ввічливість. Сміливість»
Джерело: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/08/PRESS.pdf
Посібник містить плани уроків призначені для учнів та учениць початкової школи та зосереджені на ключових принципах мережевого етикету й безпеки. Заняття запропоновані у п‘яти темах: обачність в Інтернеті, пильність в Інтернеті, захист в Інтернеті, доброзичливість в Інтернеті, сміливість в Інтернеті.
· Посібник Клан Кліц-Клац. Виховання дітей в цифрову еру
Джерело: https://edpro.ua/blog/informacijna-bezpeka
Посібник для батьків у доступній формі містить необхідну інформацію та поради, які будуть корисні батькам для сприяння позитивному використанню дітьми цифрових технологій.
Центр Виховних Інновацій
Запорізької гімназії №19
08.02.2023
Взято з сайту ВМ-НФ