gototop

Вітаємо з Днем Народження!

04.10 - Аскольдову Інну Василівну

06.10 - Федорову Ольгу Григорівну

17.10 - Кожокар Лілію Дмитрівну

20.10 - Лавринович Ірину Юріївну

22.10 - Пушкарьову Тетяну Андріївну

25.10 - Верезовську Ольгу Іванівну

29.10 - Шевченко Таїсію Вікторівну

Cтворення освітнього середовища в перших класах Нової української школи

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

 

ЩОДО СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

 

В ПЕРШИХ КЛАСАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

 

 

 

Сучасне освітнє середовище – це система впливів й умов формування особистості, а також можливостей її розвитку, які містяться в соціальному та просторово-предметному оточенні. Навчання будь-де, будь-коли, будь-яке, з максимальною користю особисто для кожного – таким воно має бути.

 

Плануючи організацію освітнього середовища в початкових класах необхідно брати до уваги теорію розвитку дитини, описану в працях багатьох вітчизняних і зарубіжних авторів (Е. Еріксон, Л. Виготський та ін.), які наголошували, що воно повинно відповідати розвивальним потребам дитини в соціокультурному контексті, виховання в неї таких якостей: працьовитості, ініціативності, автономності, довіри, вміння вчитися, бажання брати участь у виробленні спільних правил, розвиток і підтримка дружніх стосунків, співпраці, поваги до однолітків і вчителів, відповідальності та успішності.

Приміщення для першокласників повинно бути, перш за все, безпечним місцем, де діти відчуватимуть себе захищеними, де відбувається більшість навчальних видів діяльності, має відображати філософію концепції Нової української школи та освітню програму. Воно створюється для дитини і заради дитини, місце, де дитина проявляє себе, розвивається, спілкується. У правильно створеному освітньому середовищі повинен бути баланс між навчальними видами діяльності, ініційованими вчителем, та видами особисто дитячої діяльності.

Створене середовище повинно забезпечувати можливість дитини робити власний вибір, умови для розвитку нових та вдосконалення набутих практичних навичок, отримання нових знань, розвитку позитивного ставлення до інших.

День у Новій українській початковій школі починається з ранкової зустрічі. Вона сприяє створенню взаємин між дітьми і дорослими у класі, між учителем й учнем. Учитель – це помічник, фасилітатор, організатор, коуч. Ранкова зустріч – інтерактивна й невимушена, сприяє формуванню цілісного колективу, розвиває уміння розмовляти й слухати, брати участь у групових обговореннях, а вчителям – моделювати й активно вдосконалювати уміння й навички ефективного спілкування, як-от:

висловлювати свої думки так, щоб вони були зрозумілими іншим;

уважно слухати, коли говорять інші;

вирішувати проблеми;

ділитися своїми думками та ідеями з іншими. Окрім розвитку навичок спілкування, практика ранкових зустрічей також сприяє формуванню соціальних навичок, а саме: розвиток емпатії, толерантне ставлення один до одного, розуміння точки зору інших дітей; відповідні соціальні стосунки та поведінка; навички вирішення конфліктів тощо.

Результати сучасних досліджень свідчать, що розвиток соціальних навичок приводить до підвищення академічних досягнень, забезпечує якісне навчання і викладання, сприяє розвитку таких умінь: уміння досліджувати, аналізувати й оцінювати навчальний матеріал; уміння відповідати на запитання; уміння використовувати нову інформацію.

Під час проведення ранкової зустрічі вчитель використовує:

Килим (1)

крісло автора (1)

конструктор LEGO «Шість цеглинок» (на кожну дитину)

мікрофон (2)

індивідуальні подушки – на кожну дитину

Ефективна інтеграція навчального процесу може бути досягнута через організацію навчальних центрів – осередків, які відображають навчальні потреби й інтереси дітей, а саме (орієнтовно!):

Навчальний центр

Центр відпочинку

Центр творчості

Ігровий центр

Бібліотечний (читацький ) центр

Музичний центр

Інформаційний центр тощо.

Організація навчальних центрів здійснюється для забезпечення дослідницької діяльності дітей, формування самостійності, організації роботи дітей в парах, у малих групах, а також індивідуально. У навчальних центрах можна проводити різні види пізнавальної діяльності, тому вони мають містити різні дидактичні матеріали.

Навчальні центри можуть містити такі необхідні матеріали:

1. Підручники, зошити з друкованою основою (на кожного учня).

2. Карти демонстраційні (фізична карта світу, фізична карта України, природних зон України, карта зоряного неба, Україна та суміжні держави, рельєфна карта, карта «Рослини і тварини України», карта «Цікаві місця», «Моя Україна», карта «Народи України» тощо (по 1), глобуси малі (15).

3. Плакати «Рослини України», «Тварини України», «Червона Книга України» (тварини, рослини), видатні місця України, видатні особи України, Будова річки, «Орієнтування на місцевості. Масштаб», «Жива і нежива природа», «Групи тварин», «Види рослин» (по 1)

4. Муляжі «Овочі», «Фрукти», «Корисні копалини» (по 15)

5. Лупа (15 + 1)

6. Мікроскоп (15 +1)

7. Набір колб (15 + 1)

8. Модель гномона, телурія (по 1)

9. Фліпчарт (2)

10. Набір цифр і знаків на магнітах (2)

11. Набір моделей геометричних тіл та фігур (дерев’яні / пластикові) (2)

12. Набір мірного посуду (пластиковий) (15 +1)

13. Терези з набором важків (1)

14. Електронні ваги (1)

15. Математичний планшет (30)

16. Танграм (30)

17. Навчальний набір грошових знаків (15+1)

18. Лічильний матеріал (набір Кюізенера, пластикові геометричні фігури) (15+1)

19. Модель механічного годинника (1), настільного годинника (24 год, годинна, хвилинна, секундна стрілки) для учнів (15)

20. Набори для конструювання з різними способами з’єднання деталей (50-100 елементів) (15)

21. Килимок – конструктор з пазлів (2)

22. Набір мотузок різної довжини та різних кольорів: дві довжини, два кольори (на кожну дитину по набору)

23. Акваріум з рибками

24. Камінці, мушлі, інші природні матеріали

25. Магніти

26. Папір

27. Клей або скотч (липка стрічка)

28. Діркопробивач

29.Абакуси (30)

Ігровий центр (центр відпочинку)

1. Пазли (15)

2. Доміно (2)

3. Настільні розвивальні ігри (5-7)

4. Головоломки

5. Лабіринти

6. Гімнастичні палиці (15)

7. Скакалки (15)

8. Обручі (15)

9. М’ячі: середні (15) , футбольний (1), волейбольний (1)

10. Твістер (2)

Центр творчості

1. Фарби й пензлі (15)

2. Глина (пластилін) (15)

3. Старі журнали (для створення колажів)

4. Папір

5. Приладдя для творчості (пензлі, фарби різних видів, кінестетичний пісок тощо)

6. Мольберти (1 вчительський, 5-30 дитячих – за кількістю дітей)

7. Репродукції відомих картин

8. Ляльки – рукавички для театральних ігор (5-6 штук)

Бібліотечний (читацький ) центр

1. Набори сучасної дитячої літератури (бажано не менше 14-15 видів книг по 15 штук)

2. Словники

3. Електронні книги

4. Медіатека

5. Дитячі журнали

Музичний центр

Комплект дитячих музичних інструментів (ксилофон / металофон, сопілка / дудка, маракаси, бубон / барабан, трикутник (2)

Інформаційний центр

1. Планшети (на кожну дитину)

2. Комп’ютери (або ноутбуки, нетбуки), навушники (15)

3. Google-окуляри,

4. 3D-ручки

Технічне обладнання

1. Оргтехніка ( принтер, сканер, копір, ламінатор)

2. Аксесуари для БФП: набори чорнил ( чорне, кольорове)

3. Папір багатофункціональний офісний (500), плівка для ламінування

4. Мультимедійний проектор, ноутбук, екран

5. Контейнери для роздавального матеріалу

6. Інтерактивна дошка (1)

Меблі

1. Антисколіозні одномісні шкільні  парти, регульовані по висоті всіх ростових груп

2. Столи та стільці (для центрів)

3. Відкриті шафи для зберігання засобів навчання

4. Динамічні стенди (для дитячих робіт 3-5)

5. Індивідуальні шафи для одягу й особистих речей дитини

6.Дивани

Дітей необхідно вчити правил поводження з предметами та навчальними матеріалами, які знаходяться у класі. Створюючи освітнє середовище, важливо щоб учитель познайомив із матеріалами, які наявні в класі, показав дітям способи їх використання та місце зберігання. Необхідно врахувати, щоб знайомство відбувалося поступово, поетапно, за потребою. В обговоренні беруть активну участь діти.

Для зручності місце, де зберігаються матеріали, потрібно прикрасити зображенням (малюнком чи фотографією) з назвою предмета. Варто прикріпити це зображення як на полицю, так і на коробку (наприклад коробка з іграми, геометричними фігурами тощо). Якщо діти ще не вміють читати, вони будуть асоціювати відповідні зображення із словами, і це сприятиме техніці навчання читання цілими словами.

Створімо в Запорізькій області спільними зусиллями найкращу сучасну українську початкову школу!

Література

  1. Наказ Міністерства освіти і науки України № 1021 від 13.07.2017 «Про організаційні питання запровадження Концепції Нової української школи у загальноосвітніх навчальних закладах І ступеня»

  2. Фотоприклади освітнього середовища: https://drive.google.com/file/d/1PyKH2NR8B6ywpBGndKMQiYn5m4WiaDe5/view?usp=sharing

Статистика:

Відвідувачі 2
Статті 654
Перегляди статей 1006221
Потрібно багато вчитися, щоб небагато знати. Шарль Монтеск'є

Контакти школи:

Військбуд,13
тел. 227-05-53, факс 227-05-64
Авраменка,11
тел.68-38-24
Богдана Завади, 6а
тел. 67-04-15

Ми на Facebook-e
Адміністратор сайту: fedorchenkojuli@gmail.com